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Alivio cómico

He descubierto últimamente que tengo un talento descomunal para hacer memes. Comparto uno aquí mismo.

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Lo formal en un mundo especular

Una de las instituciones más características de nuestro tiempo es la bolsa de valores. Afecta tanto a la economía de las personas así como la deuda de los países. Ha llevado y seguramente llevará a crisis económicas que muchas veces carecen de sentido. No ahondaré en lo frívolo que puede parecer el mundo de la bolsa etc. más bien, quiero observar que se ofrece un juego de especulación. Aquí pareciera que lo que importa es lo especular, pero una base formal siempre se presupone.

Un aspecto formal de la bolsa es el precio de las acciones de una empresa. Sin embargo, encima de este precio está la valoración imaginaria o especular de la misma. No es tan imaginaria dicha valuación, ya que indica lo que después de un tiempo ocurrirá: el precio aumentará o disminuirá. Quien domine el mundo especular de la bolsa es el rey. Sabe qué hacer con los recursos que tenga y engañará a los incautos. Sabrá hacer las compras adecuadas y las ventas convenientes. Justamente dominar dicho mundo especular es la parte complicada del asunto. En el flujo de lo especular a lo formal, se cuela información y quien sea el más ágil verá el movimiento general y se anticipará.

También conociendo a extraños se presenta una tensión entre lo formal y lo especular. Lo que nos presenta una persona cuando la conocemos es lo formal, ese fantasma que proyecta al mundo. Recolectamos de esa imagen nuestra propia percepción. Sin embargo, hay infinidad de problemas en esta circunstancia tan cotidiana. El fantasma que se proyecta es lo formal, pero nos engaña con facilidad, creemos lo que se nos pone delante en base a cuestiones predeterminadas por nuestra historia. Todo esto se trata en un libro que leí: “Talking to strangers” de Malcolm Gladwell. Los problemas se resumen en que confiamos demasiado en nuestras impresiones, pensamos que la realidad es transparente. Sin embargo, estamos un poco condenados a ello, tiene que ser así si para tener una interacción eficiente entre las personas. Si cada cosa la pensáramos a detalle, no se podría hacer mucho en el día. La realidad está llena de detalles que deben pasarse por alto para llevar a cabo una acción.

Suena tentador dar una jerarquía entre estas dos categorías, y siguiendo nuestros ejemplos, pareciera que lo especular domina a lo formal. La realidad es más complicada que esto. Necesitamos lo formal, ya que eso cambia e influye en lo especular.

En mi experiencia, para tener una buena salud mental es necesario cuidar los aspectos formales de nuestra vida. Necesitamos incidir en el mundo de manera formal, para que, cambiando éste, nos de una impresión que reformule lo especular. Es una suerte de artificio en el que engañamos a lo especular. Así como la bolsa de valores y conociendo a extraños, se dejan los caminos que pensamos correctos y los seguimos sin fijarnos en los detalles.

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El Minotauro y Ulises

Este es mi Blog, y como tal puedo escoger el idioma en el que se escribe, así pues, disculpe usted si no entiende, pero nos gusta el castellano aquí.

Viendo mi libro (recientemente adquirido) Kid Amnesiac por Thom Yorke & Stanley Donwood, vi una ilustración que me habló mucho, sobre un minotaruro desesperado. Me hizo pensar en ese laberíntico mundo en el que está la humanidad sumergida desde el inicio del siglo XXI: el internet.

Hace poco terminé de leer Ulises, por ser el 100 aniversario de la primera edición que nos presenta el mundo de Leopoldo Bloom y Esteban Dédalus. Tiene sus características particulares: en Irlanda, en verano, en los arrabales, con estudiantes de licenciatura, principios del siglo XX. La gran virtud del literato es darle vida propia a eso que se inventa usando los recursos que tiene.

¿Cuál es el mundo que crea el internet? Al mundo (ya sea el de Bloom o el nuestro) se le pone resistencia en unas cosas. En otras cosas se fluye con el cauce.

Bloom y Dédalus captan un poco del mundo de Irlanda y lo interpretan. Hoy en día con el internet, parece que es un caos abrumador. Pero es un mundo definitivamente. Queda por averiguar las resistencias y su flujo.

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Secular demonology

One of my favorite books that I read last year is Jimena Canales’ “Bedeviled: a shadow history of demons in science”. It deals with several allegories that have been useful in scientific thinking through its history. Starting from Descartes’ evil genius (is it science though?) going through Laplace’s intelligence, Maxwell’s demon and several other variations and ramifications. It is, nevertheless, a history book, and as such it does not try to go deep into any sort of theorizing about what are the demons she is talking about. There is nothing but a small philosophical digression at the end about it which is very modest in its aim. I loved the book because it states the fact that allegorical beings proper of mythology have been useful for science. This subject is in the limit of rationality and irrationality in science.

The book very cleverly avoids stating what counts as a demon in the scientific sense. I will call them ‘secular demons’. This lack of theoretical impulse stimulated my thinking and made me come up with what I consider is the most important omission in Canales’ book. Such an omission comes, in my view, from the fact of not defining its subject precisely. She leaves outside two of the most important demons of the XX century. What is a bit different from all the others is that these two demons come always in a pair, at least. That’s right, my information-theoretic friends, the couple I am talking about is present all over the place: Alice and Bob.

To support my claim that Alice and Bob belong to the long tradition described in Canales’ book I will first state what is a secular demon, from what I understand by it. First of all (and this comes in the book), a demon must be limited, it does not have infinite access to knowledge and power. Perhaps the Laplacian one has infinite knowledge, but it does not have infinite power to influence the world, just knowing it perfectly. Second, it is a conscious being, it can make a judgement on reality, and it posses an experience that we can relate to, humans. Third, it is subjective in the sense that it is limited to its own perceptions and its own previous knowledge. Fourth, it goes against the natural flow of the world. Fifth, they represent some vague concept that is better understood with their incorporation (subjectivity, determinism, entropy).

In general, I have the impression that the inclusion of secular demons in science has been to understand how conscious agents would disturb the natural flow of the world. Their inclusion calls into question this very notion of natural flow of the world. A demon in the christian tradition is a being that has certain powers to disturb things but that goes against the will of the creator of the world, God. However we can not claim to know what is the natural flow, or if it even makes sense.

Perhaps Alice and Bob have not been called demons because they come in a pair. All the others were a single agent that are aware of the physical reality. Alice and Bob does not necessarily need to know anything outside themselves. Nevertheless, they do need to know the world outside themselves in the sense that they are using an external medium to communicate. They need to know the limitations of physical reality in order to know how to communicate optimally. Another difference that I find is that information theory depends on these secular demons, whereas the other where kind of useful in a specific concept, which might, or might not be central to the theory.

Beneath this subject I find the necessity of allegories for thinking, how we need the existence of sentient beings to clarify certain concepts. What are the concepts that need the inclusion of sentient beings?

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What’s in a name?

So, why does this blog have this name? Is it because of the Spanish Inquisition? The answer is something perhaps more expected. It comes from ‘inquirir’ in spanish, there is also the english word inquire, which is related to ask a question, ask about something. In reality this blog has this name because of two of Jorge Luis Borge’s essay books: Inquisiciones & Otras inquisiciones. These are masterpieces in the art of essay of diverse topics. I read it a long time ago, so please don’t ask me details about them, I just remember that reading them was for me a great revealing and transformative experience. From what I recall Borges didn’t inquire with anyone, those essays were a lonely business. What would Borges do with WordPress? Just ignore it perhaps. I like the fact that this can be a place where essays become open systems.

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Introductions

First post!

Hello there ramblers of the world wide web! I’m pleased that you chose to come to this humble corner to enlight yourselves! I will upload some lines that have the objective of unscrambling a bit the infinite complexes that are presented to my eyes. I could have done it in HTML and forget about the rest of the universe but this blog has the purpose of allowing feedback. So then, feel free to comment as I’ll certainly will feel free to respond!